Танець — це поема. Кожен рух в ньому — слово.

Інтелект дитини

"Множинний інтелект": як зрозуміти свою дитину
Принцеса з казки. Лікар. Мама. Пожежний. Балерина. Космонавт. Це лише частина відповідей, які ви можете отримати, спитавши дитину: «Ким ти хочеш стати, коли виростеш?». Їхні відповіді цікаві й надзвичайно зворушливі, батьки розповідають про них у колі сім'ї та друзям, але важливо розуміти, що в той же час ці відповіді можуть допомогти з’ясувати вам щось дуже важливе про те, як ваш син або донька пізнає світ, який тип «множинного інтелекту» він чи вона має.
Отже, що ж таке «множинний інтелект»? У 1983 році доктор Говард Гарднер, професор Гарвардського університету, розробив теорію «множинного інтелекту». Її метою було допомогти батькам, педагогам, психологам та експертам у питаннях виховання краще розуміти, як діти обробляють і вивчають інформацію. Ґарднер припустив, що люди мають не тільки інтелектуальний потенціал, даний їм від народження, а й багато різних видів інтелекту.
То який же інтелект має ваша дитина? Нижче наводиться опис дев'яти видів інтелекту за Ґарднером, а також поради про те, як допомогти дітям зміцнити їх сильні сторони.
 Лінгвістичний інтелект (словесний розум).
У школі така дитина зосереджена, любить читати, має великий словниковий запас, більше володіє рідною мовою або соціальними дисциплінами, ніж математикою й точними науками, з легкістю вивчає іноземну мову, добре пише й розбирається у правописі, любить риму й різну гру слів, а також добре формулює й висловлює свої думки.
Порада: заохочуйте її обговорювати книги, які ви прочитали разом, грайте з дитиною у слова або настільні ігри, заохочуйте готувати тексти для виступів або запишіть у драматичний гурток.
Можлива кар'єра: поет, журналіст, учитель чи юрист.

Логіко-математичний інтелект (числовий/розсудливий розум).
Така дитина допитлива, їй цікаво, як все працює, вона любить цифри й математику (особливо, якщо може порахувати все подумки), ігри-стратегії, шахи, шашки, ребуси або логічні головоломки, а також експерименти, цікавиться музеями природної історії, захоплюється комп'ютером.
Порада: заохочуйте дитину вирішувати різноманітні головоломки, придбайте їй шахи, шашки або нарди, дайте можливість збагнути суть речей і заохочуйте до постановки запитань.
Можлива кар'єра: вчений, інженер, науковий співробітник або бухгалтер.
Просторовий інтелект (візуальний розум).
Така дитина легко навчається читати й вивчає діаграми, схеми та карти, мріє навчитись малювати, робити ескізи та створювати 3D-скульптури, любить дивитись кіно й розбирати різні речі, щоби потім скласти їх разом.
Порада: надайте їй всі можливості для малювання, розфарбовування й дизайну. Забезпечте пазлами й вивченням 3D-режиму (наприклад, вона може пограти в ігри на проходження лабіринтів або відвідати кінотеатр і подивитись фільм чи мультфільм у режимі 3D); кидайте виклик її креативності, заохочуйте конструювати різні будівлі або одяг.
Можлива кар'єра: скульптор, механік, архітектор або дизайнер інтер'єрів.
 Тілесно-кінестетичний інтелект (тілесний розум).
Така дитина досягає успіху в більш ніж одному виді спорту, активна й не любить сидіти на одному місці, може наслідувати рухи й жести інших людей, любить доторкатись до речей, щоб розглянути їх, отримує задоволення від фізичної активності й має чудову координацію дрібної моторики.
Порада: заохочуйте її до участі у шкільних і позашкільних спортивних змаганнях. Розвивайте дрібну моторику (навчіть робити паперові літачки, познайомте з мистецтвом орігамі або нехай вона спробує себе у в'язанні). Запишіть дитину в танцювальний гурток чи спортивну секцію.
Можлива кар'єра: танцюрист, пожежний, хірург, актор або спортсмен.
  Музичний інтелект (музичний розум).
Така дитина під час виконання музичного твору дуже добре відчуває фальш і з легкістю запам'ятовує мелодії. Вона має приємний співочий голос, проявляє здатності до гри на музичних інструментах, ритмічно висловлюється або рухається, тихенько щось наспівує або насвистує і, швидше за все, особливо чутлива до оточуючих шумів.
Порада: заохочуйте її гру на музичних інструментах, створення пісенних текстів, запишіть у шкільний оркестр чи хор або сприяйте вивченню танців народів світу.
Можлива кар'єра: музикант, співак чи композитор.
 Міжособистісний інтелект (комунікативний розум). Така дитина насолоджується спілкуванням із близькими людьми, є природним лідером, турботлива, допомагає своїм друзям вирішувати проблеми, добре розуміє інтонації голосу, жести, емоції й вираз обличчя інших людей.
Порада: заохочуйте її спільні заходи із друзями у школі й поза нею, залучайте до читання книг про різні культури й отримання відповідного досвіду, вітайте її участь у драматичних постановках і рольових іграх, допомагайте вчитись домовлятися та ділитись.
Можлива кар'єра: адвокат, психотерапевт, політик, продавець чи вчитель.
 Внутрішньоособистісний інтелект (самодостатній розум). Така дитина проявляє почуття незалежності, знає свої сильні та слабкі сторони (здібності й недоліки), краще грає або навчається, якщо залишається на самоті. У неї є свої хобі чи інтереси, вона не схильна багато розмовляти, самостійна, має високу самооцінку й учиться на успіхах і невдачах.
Порада: допоможіть їй поставити чітку мету та зрозуміти кроки, які допоможуть її досягненню, заохочуйте до самостійних проектів і ведення щоденника, забезпечте їй тихе і спокійне місце для обдумування ситуацій та внутрішніх роздумів.
Можлива кар'єра: філософ, професор, викладач або науковий дослідник. 
Інтелект натураліста (розум природолюба). Така дитина із задоволенням розповідає про улюблених домашніх тварин або красиві природні ландшафти, любить відвідувати заповідники й зоопарки, має сильний зв'язок із зовнішнім світом, любить грати на свіжому повітрі, збирати жучків, квіти й незвичайне листя, цікавиться біологією, астрономією, метеорологією або зоологією.
Порада: відвідуйте з нею музеї, виставки й зоопарки. Заохочуйте до ведення щоденника спостережень, створення гербаріїв і різних колекцій. Долучіть до турбот про домашню тваринку, про дику природу або до догляду за садом. Купіть їй бінокль, підзорну трубу чи телескоп (чи забезпечте систематичний доступ до нього).
Можлива кар'єра: робота із тваринами, біолог, астроном або ветеринар.
Екзистенційний інтелект (філософський розум).
Така дитина любить думати, міркувати, ставити запитання й піддавати сумніву різні речі. Вона проявляє допитливість до життя і смерті та демонструє філософську обізнаність та інтерес, які набагато перевищують її календарний вік.   Вона, наприклад, ставить такі запитання, як: «Чи одні ми у Всесвіті?».
Порада: будьте терплячими до її розпитувань, адже вона може ставити їх знову і знову. Разом читайте книги на теми, які її цікавлять, спілкуйтеся про них на рівні, відповідному її віку.
Можлива кар'єра: філософ, духовна особа, учений або письменник.
Висновок

Не хвилюйтесь, якщо ваша дитина сильна лише у 3–4-х сферах. Так і повинно бути. У кожному малюку закладений потенціал, щоби бути інтелектуальним у всіх перерахованих варіантах, однак, швидше за все, він буде проявляти перевагу одних і слабкість інших. І це нормально.
Фахівці радять: коли ми помічаємо, що наша дитина віддає перевагу певному стилю пізнання (навчання), то повинні отримати з цього користь і надати їй безліч можливостей реалізуватись у певному напрямі. Але не менш важливо дати можливість проявити себе і в інших варіантах. Інакше кажучи, ваша дитина може не усвідомлювати, якому стилю навчання віддати перевагу, доки не випробує його на ділі.
Можливо, ваша донька ніколи не досягне статусу принцеси, зате вона може написати роман про королівське життя. І, можливо, ваш син не ступить на Марс, але дуже ймовірно, що він буде проектувати ракети наступного покоління. Незалежно від виду інтелекту вашої дитини, обов'язково спостерігайте за її потребами і спонукайте бути тим, ким вона хоче бути. Нехай ваш малюк із захопленням і радістю мріє про що завгодно, навіть якщо цей процес подарує вам кілька сивих волосин.

Немає коментарів:

Дописати коментар